Competenties Elektricien

Competenties

Als elektricien heb je een grote verantwoordelijkheid, omdat de gemaakte installaties veilig moeten zijn. Tijdens de opleiding tot elektricien is er dan ook veel aandacht voor het maken van veilige installaties. Tijdens renovatiewerkzaamheden komt het nogal eens voor dat een elektricien met oude installaties te maken krijgt, die niet meer veilig zijn. Het is de elektricien die dit moet melden en er voor moet zorgen dat de installatie weer veilig wordt. Bijscholing als elektricien is heel belangrijk, omdat de nieuwe technieken elkaar vaak snel opvolgen.

Een elektricien is verantwoordelijk voor het onderhouden en aanleggen van de infrastructuur die nodig is voor elektriciteit. De elektricien zorgt er voor dat stroom veilig ons huis binnen komt. Door alles op de juiste manier aan te sluiten kunnen wij veilig ons stroom aftappen uit de stopcontacten. Als iemand toch teveel stroom pakt van een groep of als er ergens kortsluiting is zal deze groep uitvallen.

Bij nieuwbouw moet de elektricien goed van een tekening kunnen lezen. Op de tekening staan alle aansluitpunten en waar de stopcontacten moeten komen. De elektricien zal dan ook sleuven in de muren moeten vrezen naar de plek waar de stopcontacten komen. Als later alle leidingen geplaatst zijn moet de elektricien door de buizen de bedrading trekken. Deze draden lopen allemaal naar de meterkast waar deze weer aangesloten worden op de juiste groep. Ook het plaatsen van de stopcontacten en lichtschakelaars zelf is een klus voor de elektricien.

Als alles klaar is zal de elektricien het hele elektrische systeem doormeten om te controleren of alles naar behoren werkt. Op deze manier is een gebruiker van gebouw verzekerd van een veilig gebruik.

elektricien-1-1