Doorgroeien

Elektricien

Als elektricien kan je bij verschillende soorten bedrijven werkzaam zijn, die allemaal zo hun eigen soort elektronica installaties bouwen. Om als volwaardig elektricien te kunnen werken is er doorgaans veel ervaring vereist. Voor een goeie elektricien is het doorgaans geen probleem om werk te vinden, omdat installaties steeds ingewikkelder worden en strengere onderhoudseisen krijgen. Als elektricien zijn er vaak voldoende doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf waar de elektricien werkzaam is, zoals op de tekenafdeling of op de werkvoorbereiding, afhankelijk van of de elektricien nog verder wil leren in zijn vak. Als elektricien is het ook prima mogelijk om als zelfstandige te werken. Er zijn veel aannemers of bouwbedrijven die regelmatig een elektricien nodig hebben om aanpassingen te doen aan installaties, of nieuwe installatie nodig hebben.

images

Arbeidsvoorwaarden en salaris

Het salaris van een elektricien in loondienst ligt tussen de 1500 euro tot 2600 euro afhankelijk van zijn opleiding en ervaring. Als zelfstandig ondernemer werkt een elektricien doorgaans voor een vastgesteld uurtarief.

Het vak van elektricien is veel breder dan alleen elektra aansluiten in woonhuizen. De elektra in woonhuizen is vaak een van de makkelijkste taken van een elektricien. De echte uitdagingen liggen in complexe regelkasten, die te vinden zijn bij bedrijfsmatige gebouwen. Voor een elektricien is het belangrijk om bijscholing te krijgen in zijn vak, omdat deze constant in beweging is met nieuwe voorschriften en nieuwe materialen.